måndag 16 april 2012

Glass utan socker...

I nya glassmaskinen som mamma var snäll och gav mig. Men vilket då betyder att jag måste hålla grannskapet med glass i sommar.


Första försöket fick följande recept: 4 dl grädde vispas rätt hårt, i med 2-3 tsk vaniljpulver.
4 ägg delas i gula och vita. Vispa vitan hårt ihop med ca 1/4 dl sukrin. Rör ner gulorna i grädden.
Ha i 175 gram mascarpone i grädd/gula blandningen. Rör ordentligt så det inte klumpar sig.
Vänd sen ner vitan i gräddsmeten. Blanda ordentligt och ha det sen i glassmaskinen. Typ 30 min.
Nästa gång ska jag se hur det blir utan mascarpone och ha i blåbär kanske, ingefära är smarrigt också... å mint och choklad.... tusen smaker å prova.

Krämigt och smarrigt!

Mamma fick vara försökskanin.

Jag käka med jordgubbar till. För er som vill ha socker i så har Marco lovat att göra glass med MASSA socker





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar