lördag 1 september 2012

Pilgrimsmussla m/kål & äppelterrine

Äpple och kål hör ju ihop och skaldjuren blir bättre och bättre ju närmare höst och vinter vi kommer. Jag är lite kluven till pilgrimsmussla, tycker folk har tendens till att halstra den den för länge och då blir den för söt, något som inte funkar för mig. Men det bästa med att tillaga den själv är ju att jag kan välja själv hur länge den ska få ligga i pannan. För säkerhetsskull fick det ingå 2 pilgrimsmusslor per portion, en halstrad och en rå.


Pilgrimsmusslor m/kål & äppelterrine 
14 små äpplen
3 stora rödkålsblad
7 stora vitkålsblad
2 gelantinblad
Vitpeppar
Salt
Vatten
100 gram smör

4 pilgrimsmusslor


Klyfta äpplena. Jag låter skalet sitta kvar för att det är fint och tycker inte det stör att äta. Lägg äpplena i en kastrull med smör och fräs upp de. Häll på ett 1-2 dl vatten och låt det koka in. det ska inte bli äppelmos av det hela utan det ska fortfarande vara bitar samtidigt som bitarna ska vara mjuka. Salta och vitpeppra efter behag. Lägg 2 gelantinblad i kallt vatten tills de blivit mjuka. Låt smälta ner i äpplena. 

Låt kålbladen koka ca 4 min i saltat vatten. Skär bort den grövre delen. Klä en avlång form med den vita kålen, spar ett par blad. Lägg i ett lager äpplen, lägg sen ett lager med rödkål och sen på med de sista äpplena och till sist ett lager med vitkål. Jag la smörpapper i formen som man ju då kan stänga till med upptill över terrinen. Lägg i kylen eller om du har lite mer bråttom i frysen. Tryck till och lägg lite tyngder över terrinen. Den kan gott stå till dagen efter. Blir lättare att skära fryst och tinar fort när man lägger upp biten på en tallrik. 

                                                                                            
Skär 2 av musslorna i tunna skivor. Halstra 2 av musslorna i en panna med ganska mycket smör. bara några sekunder på varje sida, enligt min smak.
Bryn ca 50 gram smör i en kastrull så det blir mörkt och får en nötig smak. Lägg upp allt och ringla det brynta smöret över. Servera!




4 kommentarer:

  1. Hej grannar! I Norge åt jag en gång pilgrimsmusslor med marmelad som tillbehörig, men minns inte vad det var mer än så? Har du några förslag kanske?

    SvaraRadera
  2. Oj då, konstig autocorrect där. Lökmarmelad och tillbehör skulle det stå. Ser fram emot möjligheten att köpa honung här ute nästa sommar!

    SvaraRadera
  3. Hej granne!
    vilken granne är det? :)
    Lökmarmelad till låter gott. man kan ju göra äpplechutney, plommonchutney tror jag också är gott. Men även en puré på fänkål och färsk lök skulle nog vara gött!Ja honungen är riktigt god, mild och fin!

    SvaraRadera
  4. Det är grannen i "torpet" med de tre barnen :)
    när kommer man kunna beställa honungen? hmm... fänkål och lök låter ju bra ihop! tror jag vet vad jag ska testa nu! :)

    SvaraRadera