lördag 22 september 2012

Skinkstek m/grana padano & blomkålskräm

Man tror att man börjar i bra tid för att förbereda en stek. Men inte. Det tar sin tid men det är värt det då. Temperaturen spökade också. Innertemperaturen rekommenderas vara på 68 grader så jag tog ut den vid 63 och packade in den i folie. Istället för att stiga ca 5 grader så sjönk den till 60... Men tror det va lika bra egentligen för den blev riktigt bra.

Till steken körde vi svartrot, sellerirot, palsternacka, ett par charlottenlökar, små polkabetor från landet och några potatisar. Ugnen fick starta på 125 grader och när jag tog ut köttet som fick vila i 20 min så drog jag upp på 225 för att få fart på grönsakerna.

Granakrämen gjorde jag på ca 2 dl finriven grana mixat med rapsolja och lite olivolja. Blandade ut den med lite creme fraiche. Blandade ihop det med blomkålspurén som var kvar sen tidigare i veckan. Sjukt gott!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar