torsdag 25 oktober 2012

Med risk för...

att ni tycker att det är ovarierande att vi äter helstekt karré två gånger på en vecka så håller jag fullständigt med. Men vad gör det när det är ett praktexempel på smarrig, smidig och billig middag. Till er som tycker att filén är det bästa en gris har att komma med så rekommenderar jag att tänka om. Är det verkligen så jädra gott? Eftersom den i princip är helt fettlös så ger den knappt någon smak pluss att den är dyr. Nä, jag hoppar det. Nästa gång ni står i köttdisken och ska köpa gris så ta ett par tjocka ribs, karré eller en sida. Om ni har tur kanske ni hittar griskind, knip den då fort och leta upp ett recept när ni kommer hem. Ni kommer inte ångra er.
Ett stycke gott kött behöver inte alltid stå så fasligt länge i ugnen. Förberedelserna är minimala och det man väljer att äta till köttet kan man ju göra så enkelt eller avancerat som man själv önskar. Med detta vill jag säga att det här med helstekta köttbitar i ugn är ypperligt om man inte orkar laga mat, har annat att göra som man kan göra under tiden men samtidigt äta gott!

Kvällens helstekta karré fick brynas med lite chorizo, rödlök och smör. I stek skyn slog jag över lite rödvin och sen in med allt i ugnen i en ugnsform. 175 grader till en innertemperatur på 65 grader. Det tar ca 1 timme. Marco fixade en fräsch sallad med vitkål, ruccola, tomat och pinjekärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar