fredag 16 november 2012

Malfatti - med sellerirot!


Igår tänkte jag att jag skulle finna ut av om det funkar att göra malfatti med andra ingredienser än spenat. Jag valde då att testa med kokt sellerirot just för att få den "färglös". Det blev ett mycket bra resultat och tur att jag har hälften kvar för jag tänkte även göra malfatti con quesos. Jag tror nämligen att det kan bli väldigt gott.

Men just igår åt vi det med rådjursragú med massa extra ost i. Det blev en del kött kvar när vi gjorde rådjursstek och eftersom Marco är fenomenal på att ta hand om rester så gjorde han en ragú på köttet och frös in.

Originalreceptet för malfatti är ju med ricotta, vilket inte fanns i kylen igår så jag provade med philadelphiaost och det funkade också!




Malfatti m/sellerirot
Ca 1/4 sellerirot (el 350 gram spenat)
250 gram philadelphiaost (el ricotta)
2 dl riven parmesan
1 ägg + 1 gula
1 tsk riven muskot
Ca 1 dl fiberhusk
Salt & peppar

Skala och skär selleriroten i mindre bitar. Koka i saltat vatten tills den blir mjuk (ca 15 min).
Häll av vattnet och mosa selleriroten i en sil så att så mycket vätska som möjligt försvinner. Blanda ihop ägg + gulan med philadelphiaost, parmesan, muskot och selleriroten.
Blanda väl och smaka av med salt och peppar. Ha sedan i fiberhusken (för er som vill göra med vanligt vetemjöl får googla hur mycket man ska ha för det vet jag inte).
Blanda väl och vänta lite för strax kommer det bli en fast deg. Om den inte blir tillräckligt fast så ha i ytterligare fiberhusk. Låt stå i kylen en stund.
Sen är det bara att ta fram och forma till små malfattis. Lägg malfattisarna i kokande, saltat vatten och ta upp de när de flyter upp till ytan. Det tar max 1 minut.

Mmm, dessa härliga små malfattis som är sådär underbart goda och smälter i munnen. Precis som gnocchi fast utan potatis och vetemjöl.

Kolla här om du vill se hur det blir med spenat. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar