tisdag 26 februari 2013

Vitamintårta!

För det första så ska jag aldrig söka till program som 'Hela Sverige Bakar', haha bakning är dessvärre inte en av mina starkaste sidor. Men jag gör det ibland och när jag gör det så gör jag det gärna med lite mindre ohälsosamma alternativ. Typ att använda sukrin och ibland honung istället för vanligt socker.
Det är heller inte det lättaste att fota något som är finast på höjden när man inte har en fin bakgrund där det naturliga ljuset är som bäst. Tillslut kände jag mig som hon i reklamen som fotar frukosten med iphonen och blir avbruten med en röst som säger - "vad håller du på med?"... Så då nöjde jag mig och tårtan blev ju trots halvdana bilder jäkligt god. Fråga pappa bara, han åt 3 bitar!

Det här behöver man till,

Marängen
4 äggvitor
3 droppar ättiksprit
1,5 dl sukrin/florsukrin/socker
Neutral olja

Citronkrämen
4 äggulor
Zest och saft från 1 stor citron
1 dl sukrin/florsukrin/socker
2 gelatinblad
4 dl grädde

Massa blåbär eller andra bär

Så här gör man:
Sätt ugnen på 125 grader. Vispa äggvitor och ättisksprit till ett fast skum. Vänd ner sötningen i omgångar. Smörj ett bakplåtspapper med lite neutral olja. Smeta ut marängsmeten på plåten och skjutsa in i ugnen i 60 minuter.

Gör under tiden citronkrämen.
Lägg två gelatinblad i kallt vatten. Riv citronzesten och lägg i en kastrull tillsammans med saften från en citron. Koka upp och ställ åt sidan. Krama ur gelatinbladen och blanda ner i citronsaften. Vispa grädden hårt. Vispa äggulorna tillsammans med sötningen. Blanda ner citron/gelatinblandningen i de vispade äggulorna. Blanda ner grädden i äggblandningen. Ställ ca 1 timme i kylen eller ut i ca 30 min om det är några minusgrader.

När marängen är klar så ta ut den och låt den stå i ca 10 min. Dela den i fyra bitar. Här hade jag kunnat tänkt till innan och gjort fyra rundlar istället. marängen går ju lätt sönder. Men jag pusslade lite och det fick duga (är väl just det här som gör att jag inte platsar i ett bakprogram). Lägg en bit i botten. Smeta på ett lager med citronkräm och rejält med blåbär. Varva så till det sista lagret är lagt. Då är tårtan klar. Snåla inte med bären. Blåbär som har massa bra antioxidanter och är supergoda. Köp hellre frysta svenska än de stora modifierade. De kan gärna vara lite halvfrysta när man lägger på de på tårtan så blir det lite frusen sorbet känsla över tårtan. Men alltså hallon och jordgubbar eller vad man nu har lust på funkar ju fint det me.

Citronkrämen hittade jag inspiration till på Helena Ljunggrens - en fotografisk matblogg. Den bör ni kolla in pronto. Jag ändrade bara mängderna lite här och var.


Och här bjussar jag på mina fina tårtbilder:



                                     På sista bilden ser ni vart den här bilden är tagen...

                           Bland burkar och annat krafs är det väl fint om tårtan står...

              Här fixar jag till och med lite fotostudiokänsla med att dra fram gardinen som bakgrund...

                            Här fokuserar jag mer på smulorna och tårtan i andra hand...

                                                   Ja det här fönstret har ni ju sett förr...

                                    Bakgrunden va det ja... Furupanel är hett igen har jag hört...

Här gav jag upp... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar