lördag 24 mars 2012

Blåmusslor, tonfisk och Salmalax...

Nu har vi fått en god dos Omega 3. Varför ta kapslar när man kan få det i den här formen?

Tunna skivor salmalax och en bit tonfiskfilé

Vänd runt tonfisken i en het panna med smör. Typ 5 sekunder på varje sida, varken mer eller mindre.

Skiva fina skivor


Servera laxen med soya och sesam och tonfisken med lite pressad lime och salt.

Till musslorna hade jag 4 små vita pärllökar, 2 vitlökar, tomat och koriander. Här kan man ju variera sig i evighet men det här passar oss

Vänd runt det några minuter i smör och olja, i en kastrull.

Innan du lägger ner musslorna så ta ur de ur nätet och lägg i ett durkslag och skölj av de. Sen ner i kastrullen och rör runt. Lägg på locket. Efter 30m sekunder kanske häller du på vitvinet, 1-2 dl, efter smak. Jag hade i ca 1 dl vatten också för jag vill få bra med soppa. Skaka runt musslorna i kastrullen, med locket på.

När de har öppnat sig så här så är de klara. Då kan man ju antingen ta av de av plattan eller göra som jag å hälla på ca 2 dl grädde. Och stå en halv minut till.


De här musslorna va riktigt stora så de hade nog vart fina att gratinera också.

Jag drack överbliven Albariño och Marco Cecilia Berettas Picáe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar