tisdag 10 juli 2012

Flädersaft!

Jag har nu gjort sats nummer två av flädersaft. Den första blev superbra och är redan slut. Denna gång gjorde jag lite mer;

Ca 45 blomklasar
2,5 liter vatten
3 dl sukrin
45 gram citronsyra
3 citroner

Koka upp vattnet och blanda i sukrin och citronsyra. Skala citronerna med potatisskalare och skär sen skivor av citronerna, skär bort det vita. Lägg blomklasarna och citronerna pluss skalen i en bunke och slå över vattnet. Låt stå under en handduk svalt i ca 3 dygn. Sila och tappa upp på flaskor. Man kan med fördel sterilisera flaskorna i ugnen på 100 grader i ca 30 min.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag googlade på flädersaft o hittade detta, men vad är sukrin?

    SvaraRadera
  2. Hej! jag använder sukrin eller stevia som ett alternativ till socker. Sukrin är en sockeralkohol och stevia kommer från en växt av samma namn. Det finns att köpa på vanliga matbutiker eller hälsokosten. Det finns både som "strösocker" och "florsocker". En aningens dyrt kanske jämfört med vanligt socker men ett mycket sundare alternativ. Hållbarheten på saften eller vad du önskar göra är kanske inte super lång eftersom det inte är socker i. Därför jag använder askorbinsyra, citronsyra och vinsyra som hjälper till att konservera. men så kan man alltid frysa in saften eller dricka upp den inom snar framtid, det gör vi för det blir så gott!
    Lycka till!!

    SvaraRadera