torsdag 30 augusti 2012

Oxfilé m/ugnsbakad fänkål!

Filé över lag är väl egentligen inte ett så värst roligt köttstycke. Ja men kycklingfilé, fläskfilé och annan filé, håller ni inte med? Det är ju knappt nå fett och man måste vara ganska kreativ för att det ska bli bra.
Det ska väl vara oxfilé då som kanske är det bästa alternativet. Och när det det presenteras ett bra pris för svensk filé så är det ju värt det.

Biten vägde ca 800 gram. Jag putsade den och gav hinnorna till hunden. Sen så skar jag köttet i lagoma bitar och brynte på de i stekpannan med smör, salt, peppar och 4 krossade enbär. Sen fick de vila lite och fänkålen fick åka in i ugnen med olivolja i ca 20 min på 225 grader. In med köttbitarna och så drog jag upp till 270 grader i ca 7 min. Klart! Å så smörstekta kantareller med dragon till.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar