söndag 28 oktober 2012

Ankbröst m/butternutpumpakräm


Vi bjöd grannarna på middag igår. Det bjöds på ankbröst, butternutpumpakräm (ja ni vet den där pumpan som ser ut som en stor jordnöt eller barbapappa),  haricot vertes och en rödvinsskysås med foie gras. Jag va så nära att göra världens bästa sås, den va perfekt nerkokt, glansig och fin... men så hände något. Tror det va när jag skulle värma den lite på plattan igen så blev den en sky istället för en sås. När ska jag lära mig?

800 gram ankbröst (2 st)
1 butternutpumpa
haricot vertes (minst 40 st)
1 dl creme fraiche
1 liten burk bloc de foie gras
1 msk honung
3 dl rödvin
150 gram smör
färsk timjan
2 charlottenlökar
1 lagerblad
salt & peppar


Bryn ihop timjan, lök, lagerblad och pepparkorn med en klick smör. Häll på ett par dl rödvin. Ha i honung och låt allt koka en liten stund. Sila av och koka upp vätskan igen. Häll i ytterligare 1 dl rödvin och 100 gram smör. Koka ner. Rör i minst 1 msk foie gras. Ställ åt sidan och hoppas att den överlever.

Skala pumpan och skär i bitar. Koka i saltat vatten i ca 15 min. Häll bort vattnet och klicka i en liten klick smör och cremefraiche, salt och peppar. Mixa slät med stavmixer.

Koka haricot vertes i saltat vatten i några minuter. Häll sedan i de i iskallt vatten. Ta upp de igen med en gång och lägg de så att de håller sig varma. de kommer inte hinna bli kalla av att vända ner de i det kalla vattnet. Det är kokningen inne i grönsaken som på så sätt avbryts och de blir lite extra krispiga.

Snitta ankbröstet i fina rutor på skinnet. På med salt och peppar. Bryn de i smör i stekpannan, börja med skinnsidan. In med de i ugnen 225 grader. Häll över stekfettet från stekpannan. Ankbrösten ska uppnå 56 grader i inner temperatur. Det tar ca 10 min i ugnen. Ta ut de och packa in i folie i 10 minuter innan servering.

På den inspirerande bloggen Det Gröna Skafferiet kan man vara med och bidra till Säsongens bästa, som denna månaden är pumpa - och vad är väl så enkelt och gott som en butternutpumpakräm!




Jo, vi åt ju lite grann innan maten också. Små snittar med foie gras med skuren cornichon på och en med laxmousse och cornichon. Jag hade varmrökt lax som jag mixade med lite grädde. Super smarrigt och enkelt.




3 kommentarer:

  1. Ett tips för att få såsen att överleva: gör första delen av såsen fram till silningen medan pumpan kokar. När pumpakrämen är klar, varmhåll den och den färdiga ankan. Fixa haricot verten samtidigt som du kokar upp den silade såsen på nytt. Gör sedan det sista på såsen när allt annat är klart. Voila!

    SvaraRadera