söndag 18 november 2012

Mjuk pepparkaka m/choklad




Vilket härligt inneväder det är och jag är glad att långpromenaden med hunden är gjord så att vi inte behöver gå ut mer än på gården. 
Pappan kom upp för en stund sen på kaffe och kaka och jag skrev ju tidigare att det skulle bli en mjuk pepparkaka idag. Vilket det också blev. Toppat med lite mörk choklad och en skvätt rom. Jag hade mascarpone i smeten vilket gjorde susen. Den blev himla saftig den här kakan.

Mjuk pepparkaka m/mörk choklad och en kork rom

4 ägg
200 gram mascarpone
150 gram smör
1,5 dl florsukrin
2,5 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
3 msk pepparkakskrydda
25 gram mörk choklad
1 dl grädde
1 kork rom

Vispa äggen fluffiga med florsukrin. Smält eller ännu bättre; bryn smöret. det ger en mer knäckigare smak. Man vet att smöret är färdig brynt när det tystnar och skummar upp sig. 
Tillsätt det brynta smöret lite försiktigt i äggblandningen och vispa samtidigt. Ha i mascarponen och vispa ordentligt. I med de torra ingredienserna och häll i önskvärd form. 

Smält chokladen tillsammans med grädden och häll i rom. Låt det tjockna och svalna lite. Häll över chokladen på den ogräddade kakan. I mönster eller ej. Jag gjorde som två hjärtan i varandra och drog sen ränder med en kniv. Men det är väl lite detsamma såg jag sen för man ser knappt något mönster.

Grädda ca 40 minuter på 180 grader. Ta ut och låt den svalna lite innan ni sätter tänderna i den. 

Jag kan varmt rekommendera ett besök på bloggen Dagmarskitchen där den mjuka pepparkakan är med i November utmaningen - Baka en adventskaka. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar