tisdag 15 januari 2013

Pulled pork m/ sellerirot och vita bönor

Efter 5,5 timme i ugnen fick köttet komma ut. Kunde stått längre än så men då va jag hungrig.
Man kan ju äta köttet som en gryta om man vill då det blir ganska mycket vätska i botten. Eller så kör man mer traditionella tillbehör som coleslaw, avokado och ett gott bröd. Det gör jag kanske senare i veckan... Men igår blev jag inspirerad av min kära vän Ika (som förövrigt finns på twitter och instagram och heter chefs at home, sök på det om ni vill se på lite god mat). Hon lagade också pulled pork igår (!!!) och tänkte laga mosad och gratinerad potatis. Lät sjukt gott så jag gjorde detsamma fast med sellerirot och vita stora bönor. Men åh, prova den kombinationen... Gott!

Gratinerat mos på sellerirot och vita bönor
1/2 sellerirot
1 frp stora vita bönor
50 gram smör
Muskot
Salt
Peppar
2 msk riven parmesan/grana padano

Skala och skär selleriroten i mindre bitar. Koka i ca 15 min. Häll bort vattnet och lägg i de avsköljda bönorna. Lägg i smör och grovmixa med stavmixer. Krydda och lägg i en ugnsform. Strö över ost och in i ugnen 250 grader 10 min.

Ett annat litet gott tillbehör är finhackad rödlök som får ligga lite i god olivolja och limesaft. Mycket gott!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar