onsdag 6 mars 2013

Helgens glutenfria brödbak?

Det va ett tag sen jag bakade detta brödet, kanske för att jag gjorde det så ofta så jag nog tröttnade lite på det. Men så blev jag påmind om det när det efterlystes ett gott, nyttigt glutenfritt bröd. Så igår blev det av och det blir alltid lika bra.

Valnötsbröd
1 limpa

4 dl solrosfrön
2 dl fibrex
2 dl valnötter
2 dl pofiber
4 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
2 tsk salt
8 ägg
100 gram färskost
4 msk vatten
(eventuellt 1 msk honung om man vill)

Mixa solrosfrön och fibrex med en stavmixer eller i en matberedare tills det blir ett halvgrovt mjöl. Häll i pofiber, fiberhusk, bakpulver och salt. Vispa ägg och färskost (philadelphia) fluffigt. Blanda ner det torra i äggsmeten, blanda väl. Blanda även ner valnötterna eller andra nötter. Låt stå i va 5 min häll sedan i vattnet och blanda runt. Stjälp upp i en limpform med bakplåtspapper. Pynta med frön på ovansidan. Grädda på 180 grader i ca 45 minuter.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar