fredag 15 mars 2013

Lammfärsbullar & grönsakspytt!

På Ica vid jobbet kan man ibland fynda riktigt bra kött till bra pris och igår fyndade jag lammfärs. Ekologisk från Gotland för 89 kr/kg. Bra tycker jag!

Så igår serverades det stora lammfärsbullar, grönsakspytt och trattkantareller. Trattkantareller ja... Våra är slut sen ganska länge sen, men mamma hon har svamp så det räcker till hösten. Men jag ska erkänna att det drar i svampplockar tarmen... Det är nästan men bara nästan sånn att jag skulle kunna förkorta sommaren för att det ska bli tid för svampplockning. Men som sagt, bara nästan...



Lammfärsbiffar
4 pers

1 kg lammfärs
1 vitlöksklyfta
1 knippe färsk oregano
0,5 dl grädde
1 ägg
Salt och peppar
Smör och olja

Sås i grytan
2-3 dl trattakantareller
1 -2 dl grädde
1 dl passerade tomater

Grönsakspytt
4 pers

1/3 sellerirot
1 stor palsternacka
5 små morötter
1/2 zucchini
1 röd lök
Lite färsk oregano

Så här kan man göra:

Blanda färsen med övriga ingredienser. Forma, med fuktade händer, köttbullar lite större än vanliga. Bryn de i panna i omgånger. Lägg i en gryta på hög värme. Lägg i trattkantareller, passerade tomater och häll på lite grädde. Låt det bubbla upp och dra ner värmen. Låt småputtra i ca 30 min under lock.

Skär alla grönsaker i små fina tärningar. Alla grönsaker mer eller mindre i samma storlek. Hetta upp olja och smör och stek alla grönsaker i ca 15 min. Överstek de inte utan låt de vara lite spänstiga. Blanda i oregano, salt och peppar.

Enjoy!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar