tisdag 23 april 2013

Sesampanerad lax!

Ja ni vet ju hur jag och fisk brukar funka. Om inte så kan ni läsa om det här. Men i det sista har det gått bättre och bättre. Och denna gång var det lax som skulle lagas. Lax är väl egentligen inte heller någon super favorit om den inte äts rå förstås - Salmalax till exempel. Det var förresten längesen vi åt det i stugan. Det får det bli till helgen, det är ju trorts allt löningshelg!Vi hade vart fall en bit laxsida i frysen som blev perfekt att skära i lagoma bitar.

Sen är det hela mycket enkelt. Man vispar upp ett ägg, droppar i lite soya i äggsmeten, vänder ner laxen i det och sen rullar man laxen i sesamfrön. Klart för stekning som görs i en het panna med smör och rapsolja. 3-4 minuter på varje sida räcker fint.

Till detta gjorde jag en variant på de krämiga linserna fast med mungbönor och riven ingefära. jag mandolinade även lite morot som jag blandade ihop med hackad ingefära och rapsolja. En god majonnäs till detta och lite citronsaft över fisken så blev det hur bra som helst!
Och så vill jag bara säga att jag älskar mina nya Höganöstallrikar med lite hög kant!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar