onsdag 10 juli 2013

Grillade märgben!

Om det är som så att du aldrig provat märg förut så vill jag med det varmaste be dig prova. Men man får inte vara så knusslig, det är lite kladdigt, rinnigt och man måste använda fingrarna för att gröpa ur det sista men det är det värt. 
Det va inte första gången vi åt det men det va första gången vi lagade det hemma, ja förutom när man lixom får det på köpet om man lagar ossobucco eller nåt liknande. 
Efter ett inte så intensivt men dock ett sökande på nätet hur man bäst grillar benen kom jag fram till att jag nog var bäst att bara prova mig fram då jag inte hittade några dugliga tips på hur man bäst grillar de.

Gör så här:

Lägg benen på grillen när kolen just börjat bli grå. De behöver nämligen närmare 1,5 h på grillen. De första 10 minuterna kan de ligga direkt på gallret, se till att rotera de så att de får färg runt om. Lägg sedan en bit folie på grillen som du sedan lägger benen på. Låt de ligga så resten av tiden. Eftersom märg i princip bara är fett så kommer det börja sippra och droppa fett ner i glöden och 1. du vill inte gå miste om det goda fettet 2. jobbigt när det slår upp lågor i grillen, sååå därför ska du lägga de på folie. Om du har lite svamp eller någon annan grönsak som suger åt sig vätska bra så lägg det också på folien så kommer det suga åt sig av det fett som sipprar ut från benet. 

Alltså, efter ca 1,5 h är de alltså färdiga att smaska i sig. Ät märgen med sked, salta lite. Märgen är alltså ett super smarrigt tillbehör till vad du vill! Till köttet, brödet, sparrisen, i såsen, i risotton. Eller slurpa i dig som det är. Det är galet gott!! 

Jag vill också gärna poängtera att de första små kantarellerna är här men nu måste det komma regn så de får växa. Vart fall är de galet goda, likaså grillad sötpotatis! 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar