onsdag 10 juli 2013

Grissini - fullkornsdinkel!


Marco älskar grissini och jag hade kanske inte förväntat mig att grissini gjort på fullkornsdinkel skulle bli en hit. Men jodå, här önskas det flera när dessa tar slut - bra gjort Linda!
Eftersom det mycket sällan bakas här i stugan så har vi heller ingen jäst hemma. Men det funkade fint att byta ut den mot bakpulver.
Grissinin blev perfekt till middan - slät grönsakssoppa med knaperstekt bacon. Jag gissar att jag inte är den enda som i detta väder som varit idag fått lust på soppa. Så det blev en kylrens och i grytan åkte, 1/2 blomkål med det gröna runt om, 1/2 fänkål, 2 knippelökar, 1 stor sötpotatis och en knippe dill. Svingott med lite bacon till. Synd ni inte får se hur gödig själva tallriken med soppan, baconet och grissinin piffigt upplagd såg ut. Och om ni vill veta varför ni inte får se det så är det av den enkla anledningen att jag tappade mobilen i den lilla soppan. Plums! Mobil-i-soppa-soppa-överallt-hand-i-kokhetsoppa-Marco-gör-den-typiska-Linda-är-ett-klantarsel-minen. Men jag är ju van, det är inte första gången jag har räddat min iphone så det är väl klart den överlevde. Inga problem. Och jäkligt god soppa va det och här kommer grissini receptet.

Grissini med fullkornsdinkel

6 dl fullkornsdinkel
1/2 dl olivolja
1 äggvita
1 1/2 dl ljummet vatten
2 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 kvist rosmarin
Sesamfrön

Vispa äggvitan lite fluffigt i en bunke. Häll i olja, vatten, salt, bakpulver och blanda väl. Häll i mjölet och blanda. Hacka rosmarin och blanda i degen. Knåda i ca 5 minuter. dela degen i ca 10 bitar och rulla de sedan ca 1 -1,5 cm breda rullar. Lägg de på en plåt, pensla med lite vatten och strö över sesamfrön och salta lite extra. Om ni inte är känsliga för havssalt (som jag är) så strö över det. In i ugnen 225 grader i ca 30 min eller tills de fått fin färg. Låt ligga och svalna i ca 15 minuter när de är klara. Servera som tillbehör till soppa, som snacks, på buffén. Super gott att linda lite lufttorkad skinka runt och äta.

Lycka till!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar