tisdag 20 augusti 2013

Glutenfri banan & äppelkaka!

I år har jag tänkt att vara lite flinkare med att ta hand om äpplena i trädgården. men det går i en rasande fart och jag får plocka fallfrukt var och varannan kväll för att hänga med. Huvudsyssla nummer 1 med äpplena är att göra råsaft på de. De kan vi ta i ett kommande inlägg om ni vill men huvudsyssla nr 2 måste ju bli att baka med de. Fast baka är ju egentligen inte helt min grej heller. Jag gör mina standardkakor i avlång form. Det gillar jag. Det är enkelt och det blir gott. Något mer än så blir det sällan. Jag bakar ju gärna vetemjölsfritt och vitt sockerfritt. I den här kakan har jag använt mandelmjöl och den nyslungade Spångtorpshonungen istället...

Ingredienser:

300 gram mandelmjöl (1 sån gul påse)
75 gram smör
3 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
5 ägg
15 malda kardemumma korn
2-3 msk honung (bytes mot vilken sötning man än önskar)
1 dl mjölk (kan uteslutas eller ersättas av vatten)

3 övermogna KRAV bananer 
2 äpplen från trädgården
Kanel

Gör så här:

1. Vispa ägg och honung fluffigt.
2. Mosa bananerna och blanda i äggsmeten.
3. Bryn smöret och häll i äggsmeten tillsammans med mjölken.
3. Blanda alla torra ingredienser och vispa ner i äggsmeten. 
4. Häll upp i en långform och garnera med äpplen. Strö sedan över lite kanel.
5. Grädda i ugnen ca 200 grader (beroende på ugn) i ca 45-60 minuter. 

Ljuvligt god kan jag lova!




1 kommentar:

  1. Ett tips på väldigt intressanta böcker jag precis plöjt igenom och lärt mig massor som faktiskt alla borde läsa och lära.
    http://gluten-celiaki.blogspot.se

    SvaraRadera