söndag 19 augusti 2012

Friterad småfisk!

Vi vann ju fryst strömming i midsomras som kom väl till användning ikväll! Marco blev helt till sig för att det blev så gott och jag blev förvånad att min egna version blev så himla bra!

Det är inte svårare än att doppa fisken i ägg och sen rulla den i mjöl. Marcos fiskar i vetemjöl och mina i en blandning av kokosmjöl (smakar inte kokos) och pofiber ca 80/20. Sen är det bara att fritera i varm rapsolja i en kastrull, inte alla samtidigt och såklart med ett lock vid sidan av.

Till det gjorde jag en remoulade. Gjorde först en majonnäs på 2 ägg, 1 msk vitvinsvinäger och ca 1 msk dijonsenap. Mixa det och börja häll i rapsolja, mixa samtidigt. Det är mängden olja som avgör hur tjock den blir, ju mer olja desto tjockare. Jag hade ca 3 dl. Sen hackar man i kapris och saltgurka efter behag. Salta och vitpeppra!

Glöm inte att salta fisken när den är färdig friterad. Och den är färdig när den har fått fin färg. Fiska upp de med en hålslev och låt de torka på papper.



Till vänster Marcos fiskar och till höger mina


Till vänster Marcos och till höger mina




Friterade i vetemjöl


Friterade i kokosmjöl och lite pofiber

Remoulade





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar