onsdag 20 februari 2013

Tomate relleno - fylld tomat

Efter helgens tripp till Barcelona har det hängt med lite ny-gamla smak och matidéer. Att efter 7 år (japp så lång tid är det sedan sist jag va i Spanien) äta den där perfekt stekta sardinen och de friterade bläckfiskarna är dels un paseo por las memórias men de hjälper också till att sparka igång lusten att laga mer comida española en casa.

Fyllda gratinerade tomater lagar man lite var stans men kanske framförallt i Spanien och Italien. Fyllningen kan man ju bestämma över helt själv och nästa gång jag gör slag i saken så ska jag prova kyckling och ansjovis. Men dagens tomater fick bli fyllda med spanska smaker. Jamón Iberico, getost, vitlök... Ja ni hör ju. Det kan bara bli nåt gott ut av dem.

Det här använde jag:
2 ganska stora kvisttomater
Ca 100 gram Jamón Iberico bellota (iberico skinka)
Ca 50 gram vällagrad getost
Ca 50 gram lite kraftigare ost, jag hade Västerbottenost hemma så det blev den.
1/2 vitlöksklyfta
Bladpersilja, ca 10 blad
Salt och nymortlad svartpeppar
Olivolja

Så här gjorde jag:
Jag satte ugnen på 250 grader. Jag skar av locket på tomaten som sparas. Gröpte ur innehållet med hjälp av både en sked och kniv. Gör ett litet hål eller skåra i botten på tomaten så att eventuellt tomatvatten kan rinna ut när den gratineras. Innehållet lät jag rinna av och hackade det sen ganska fint. Sen skar jag ostarna i små fina bitar ca 0,5 - 1 cm breda, men det är inte super noga. Skinkan skar jag i lika stora bitar som osten. Vitlöken finhackade jag och likaså bladpersiljan. Blanda alla ingredienser med den hackade tomaten. Salta och peppra. Fyll på ordentligt i tomaterna. Ringla över lite olivolja. Lägg tomaterna och locken på en plåt eller liknande och skjutsa in i ugnen tills de fått fin färg. Ca 20 min.
Strö lite hackad persilja över tomaterna strax innan de ska serveras.


     ¡Que aproveche!









Tänkte dra till med att vara med i Matgeeks tomattävling med den här rätten. Kolla in hans sida vettja!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar