torsdag 14 februari 2013

Finns det nåt annat ord för järpar?

Jag vet inte vad ni tycker men ordet järpe låter så motbjudande på nåt vis. Hade önskat att det fanns ett lite mer aptitligare namn. Så jag frågade italienarn om han hade nåt på italienska att dra till med... Men jag kunde snabbt avläsa på hans flin att det han sa va något ännu mer oaptitligt..
Så jag tror jag lämnar det nu och istället tar och berättar hur jag lagade dessa järpar.

Tillsammans med nötfärs blandade jag riven parmesan, finhackad bladpersilja, finhackad stångselleri, finhackad charlottenlök, grädde, salt och peppar. Och om ni undrar varför allt är så jävla fint hackat så är det för att jag har fått en helt fantastisk keramiskkniv i 30-års present! Jo jag har ju hunnit fylla det under veckan.
Vart fall så formade jag färsen till järpar, brynte på de i min nya gryta - en Le Creuset. Också den en present som jag är innerligt glad för.
På det sen då så lag jag i trattisar, hällde på grädde och passerade tomater. Koka 45 min å så klart.
Vi hade en ensam halvstor aubergine i kylen också som jag friterade i rapsolha i stekpannan. Kom ihåg att vattna ur de ca 0,5 cm tjocka skivorna innan bara, antingen i papper eller salt.
Å så rödkålen, glöm inte att det är en av de godaste och vackraste grönsakerna.

Nä nu ska det sussas några timmar sen ska helgen spenderas i Barcelona. Längtar efter boquerones och tinto verano!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar