lördag 6 oktober 2012

Citronkyckling & spetskål m/pancetta


Det blev kyckling i ugn igår kväll. Och nu var det jag som fick bestämma, ja ni vet ju italienarn vill ju gärna köpa färdiggrillad kyckling. Men han "mmm" ade flera gånger och gav knappt någonting till hunden så jag tror jag börjar få över han till min sida vad det gäller kyckling.

Citronkyckling & spetskål m/pancetta för 2 hungriga

1 hel kyckling
Ca 200 gram smör
1 citron
Lite örter, timjan och oregano för exempel
Ca 200 gram pancetta
Vitt vin
Rapsolja
Soya
1/2 spetskål
Muskot

Dela kycklingen på mitten och lägg de med skinnsidan uppåt i en ugnsform. Blanda ca 50 gram smör med bitar av en citron. Tryck in det under skinnet på kycklingen och sprid det under skinnet. Salta och peppra kycklingen. Lägg i lite mer smör i formen. Ringla över lite rapsolja. Lite soya blir gott att ha på också. På med örterna och gnid in de lite i köttet. Skvätt över lite vitvin och skär pancettan i små bitar och lägg i formen. In i ugnen 180 grader ca 1 1/2 timme. 

Ta ut formen, häll av skyn från formen. Sila och häll i en kastrull. Sätt in kycklingen igen på eftervärme. Koka ner skyn. Lägg i ca 100 gram smör, en skvätt vin. Under tiden som skyn ska koka ner så lägg i kålen i skyn. Allt får inte plats samtidigt men hälften. Låt kålen ligga i ca 4 min med ett lock på så blir den härligt ångad. Ta upp och låt skyn rinna av lite grann.
Skyn blir god att smaksätta med lite muskot.

Jag drack en Riesling från Stoneleigh - Nya Zealand, och Marco Tommasis Appassamiento - Italien.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar