söndag 25 november 2012

Kaffegodis...

Jag tänkte på det här med julmarknad. Inviger man inte det helgen då det är 1a advent? Här i byn har man julmarknad idag tydligen. Och så funderar jag på vad jag egentligen tycker om julmarknader. Det beror nog på vad det är för typ av utbud och om det är snö. Det är ju ungefär lika ostämningsfullt som när det inte är snö på julafton. Och det här med filtsydda små jultomtar är inte mitt typ av pynt heller. 
För mig är en härlig julmarknad en med mycket provsmak av bra korvar och ostar, hemmalagad glögg och gammalt julpynt! 

Jag drog till med att göra lite julinspirerat kaffegodis,

Chokladfudge med smak av pepparkaka
3 dl grädde
75 gram smör
1/2 dl sukrin eller socker
4 msk kakao eller 50 gram smält mörk choklad (då kan man skippa sötningen)
2 tsk pepparkakskrydda

Koka upp grädden. Lägg i smöret och låt det smälta. Skruva ner plattan på lägsta graden. Ha i kakaon, sötningen och pepparkakskryddan. Vispa runt och snart märker du att det börjar tjockna. Låt det hela SMÅ puttra i ca 20 min. Häll sedan upp det i en form som du lagt bakplåtspapper i. Låt stå kallt ganska länge. Kanske 3-4 timmar och skär sen lagom stora bitar. 


Här är lite av mitt favoritpynt. Minns när jag köpte de här på söndagsmarknaden i Oslo för typ 5 kr/kulan. Och i svindyra butiken bredvid tog de 50-100 kr/kulan. Länge leve loppis!




1 kommentar:

  1. Åh, vad sugen jag blev! Älskar fudge och med smak av pepparkaka borde det bli gudomligt... Trevlig 1:a advent och stort tack för bidragen till novemberutmaningen!

    SvaraRadera