söndag 18 november 2012

Värsta goda middagen!

Marco med sin potatis och jag med min blomkålsrisotto. Gemensamt hade vi en bit fläskkarré.

Blomkålsrisotto kan jag rekommendera alla att prova. Låter kanske inte så överdrivet upphetsande men det va det, ja väldigt gott åtminstone.

Jag smakade även ett par bitar av Marcos potatis som han gjorde och även där kan jag utlova härligheter. De heter förövrigt Patate Saltate för att man lixom ska vända de snitsigt i stekpannan, ja i luften ni vet, som en pannkaka. Och hoppa heter på italienska saltar...

Blomkålsrisotto, 4 pers
1 blomkålshuvud
1 halv gul lök
Ca 6 dl fond
Ca 2 dl riven ost, förslagsvis parmesan
1 dl vitt vin
2 msk grädde
Ca 10 torkade trattkantareller
Lite färsk rosmarin
Smör och olja att steka i
Salt och peppar

Riv blomkålen på den grova sidan av rivjärnet. Hacka löken och stek i smör och rapsolja. Bara ett par minuter. Den ska inte hinna få färg. Häll i den rivna blomkålen och veva runt lite. På med vinet och första sleven med fond (jag hade oxfond). Ja det är lixom samma koncept som med en vanlig risotto; när nästan all vätska kokat bort så öser man på ny. Skillnaden är väl att jag på slutet lät ca 2 msk grädde koka in också. Hade i lite trattkantareller och rosmarin för att höja smaken. Osten vänder man ner strax innan den är klar att servera. Blomkålsrisotton behöver ca 40 minuter på sig.

Patate saltate, 4 pers
4 stora potatisar
1 kvist färsk rosmarin
Några blad salvia
Salt och peppar
Smör och olja att steka i

Skala och koka potaisen i ca 5 minuter. Häll av vattnet och låt de svalna lite. Skär lagoma bitar och stek i generöst med smör, rapsolja, rosmarin, salt, peppar och salvia. Stekt potatis alltså!

Fläskkarrén fick smaker av rosmarin den också, olivolja, salt och peppar och så in i ugnen på 150 grader till en innertemperatur på 65 grader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar