torsdag 28 mars 2013

Böngryta m/pancetta



För ett par dagar sen drog italienarn ihop något riktigt gott. En redig böngryta med pancetta, tomat och salvia. That´s it. Behövs inget mer än det. man kan även hoppa över pancettan om man inte har lust på det och det var egentligen så rätten såg ut från början, när det va en typisk italiensk fattigmansrätt. Men ni vet ju hur Marco och pancetta är... Oskiljbara nästan.

Jag käkade min som den va, som en gryta med bara lite mandolinriven blomkål med olivolja. Italienarn däremot gjorde en pastarätt av grytan och åt den med orrecchiette.
Nu älskar ju jag salvia så jag är bara glad att den va i grytan men egentligen är tydligen poängen med att ha salvia i böngryta att mildra eventuell gasbildning...

Böngryta m/pancetta & salvia
(ett rejält lass)

7 dl torra borlottibönor
300 gran rökt pancetta
2/3 av en tub tomatpuré, Mutti
ca 0,5 dl vatten
salt och peppar

Blötlägg bönorna så som det står angivet på paketet. Tar ca 12 timmar så där måste man kanske planera lite.
Tärna pancettan och fräs i smör och olja. I med bönorna och rör runt. Blanda tomatpurén med vattnet och slå på hälften. Låt koka in lite och slå sen över resten. Låt dte hela puttra ihop i ca 1,5 timme. Hacka i salvia ca 15 min innan servering.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar