lördag 23 mars 2013

Skrei i ugn m/savoykål & räkmajonnäs

Ni som hängt med ett tag vet att fisk är lite min akilleshäl. Jag föredrar att göra fiskgryta än att ställa mig och halstra en bit lax i stekpannan. Jag hinner lixom bli "mätt" på fisken innan det är dags att äta den och när det väl är dags så vill jag knappt äta någonting av fisken. Jag tror det har mycket med lukten som sprider sig när man tillbereder fisken, framförallt när man halstrar den... Fiskoset... Usch...
Under en tid när jag jobbade i Norge så åt vi också väldigt mycket fisk till personalmat. Och det är ju toppen tänker ni. Men efter bara ett par veckor med fisk till personalmat så ledsnar man, rejält. Men nu är det några år sen och lusten att äta fisk kommer mer och mer tillbaka. Och skam den som ger sig så igår körde jag en halv Skrei i ugnen och äntligen lyckades jag både tillaga och äta fisken.

Vi köpte skrei för några veckor sen också och den kommer nog finnas i butik några veckor till då den har säsong januari-april. Det är då den simmar in till den nordnorska kusten för att träffa andra skreiar och göra fler skreiar. Det är så strömt när den ska simma in så den får jobba hårt och på grund av det så får den ett fast och fint vitt kött. Skrei är en typ av torskfisk och för mig när jag ska välja mellan att köpa torskrygg för 229 kr/kg eller hel eller halv skrei för 69 kr/kg så är valet enkelt...

Detta räcker gott till 2 hungriga + 1 hund som gillar fisk:

Ugnsbakad halv skrei
1/2 skrei
dill
citron
smör
salt

Sätt ugnen på 250 grader. Skär upp skreien in till benet och tryck in lite smör, dill och pressa lite citronsaft över fisken. Salta lite både i fisken och på skinnet. När ugnen är varm så lägg fisken på ugnsgallret och sätt en form under som vätskan kan droppa av i. jag gillar nämligen inte när fisken badar i massa vätska. Efter ca 30 min är dne klar eller när den nått 60 grader.


Savoykål m/rökt pancetta1/2 savoykål
1 stor morot
1 liten gul lök
1 bit rökt pancetta
1 dl vitt vin
Lite färsk timjan
soya
salt
smör och olja

Skör morot i tunna stavar. Skär löken lika fint och strimla savoykålen. Fräs på morötterna och löken i smör och olja. Lägg i den strimlade kålen och vänd runt. I med den fint skurna pancettan . På med lite soya och vitvin. I med timjan och låt det hela svetta ihop i ca 20 minuter. Smaka av med mer soya och salt efter behag.

Räkmajonnäs
2 äggulor
2-3 dl rapsolja
1 tsk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger

200 gram rökta räkor med skal
1 knippe dill

Vispa ihop äggulorna med senapen och vinägern. Droppa i oljan medans du fortsätter att vispa. Häll på mer och mer samtidigt som du vispar. Snart har du en krämig och fin majonnäs.
Skala räkorna och hacka grovt. Likadant med dillen. Blanda i majonnäsen och låt stå i kylen en stund innan servering.
Torsk (skrei) gillar att blanda sig med lite kraftigare smaker och det rökta från pancettan och det rökta från räkorna blir perfekt till. Drick rött vin till, en ripasso kanske eller en chianti kanske som inte är för kraftig.
Marco blev så till sig över att fisken blev så bra så nu måste vi alltid göra på det här sättet... Och jag är enig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar