torsdag 21 mars 2013

Helstekt rimmat sidfläsk

Igår kom Marco hem med en bit rimmat fläsk och 1/2 rödkålshuvud. Inte så värst otippat skulle väl jag säga då rödkål är Marcos bästa grönsak och sidfläsk (pancetta) är bra att ha till allt, man ska alltid ha en bit i frysen enligt Marco. Och jag är lättövertalad på den punkten.

Men man behöver ju inte bara steka skivor eller använda det i carbonara - man kan ju såklart också helsteka sidfläsket även om det redan är rimmat. Sagt och gjort. Så fick det bli. Och gott blev det!

Helstekt rimmat sidfläsk
Om du har lite med tid men trots allt har 1-1,5 h så funkar det fint. Börja med att sätta ugnen på 180 grader. Krydda sidfläsket med de kryddor du har lust på. Jag körde färsk rosmarin och paprika, salt och peppar. In i ugnen och låt den stå i ca 1 h på 180 grader. Skruva upp till 250 grader och kör i minst 15 min till. Ta ut och skär fina skivor. Nästa gång ska jag se hur köttet blir om man låter det stå inne lite längre. Kanske 4 timmar på 120 grader eller nåt.

Krämig rödkål
Till köttet tänkte jag sno ihop lite rödkål men på något lite annorlunda sätt. Det fick bli lite blomotto inspirerat med vitvin och grana padano. Gör så här: finhacka rödkål och lite charlottenlök. Fräs i smör och olja. Häll på lite vitvin eller citronsaft. Häll på vätska, buljong eller vatten. Mängderna beror på mängd rödkål. Låt koka in. När vätskan nästan kokat, häll över riven grana padano eller parmesan. Rör ihop och låt stå i ca 10 min. Grov hacka lite bladpersilja och blanda i strax innan servering.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar