söndag 10 mars 2013

Långtidsstekta revben m/ surkål

Som många gånger förut rekommenderar jag att man köper de lite mer "udda" styckningsdetaljerna av både gris och nöt. Jag tycker dock att det finns mer spännande bitar på grisen och kanske mer tillgängliga i butik.
Alla delar som finns runt om på grisens mage till exempel. De flesta av dessa bitar mår bäst av att långtidssteka och det mår vi också bättre av. Men håll er till svenskt kött för guds skull. Ekologiskt kan man ju köpa i den utsträckning det finns tillgängligt (om man inte åker direkt till bonden då såklart) och har råd. Men snälla, skiiit i de danska vakuumförpackade fläskiléerna. Så då va det sagt.
Om man bor i Uppland så kan man ta sig till Åby Gård och köpa kött.

Igår blev det ett stycke tjocka revbenspjäll och surkål till det. Revbenen tillberedde jag som hel bit i ugnen.
Först kan man badda in den i de kryddor man har lust på. Jag körde med paprikakrydda, färsk salvia, svartpeppar, salt, soya och worcestershiresås. Sen brynte jag på det i smör och rapsolja i den gryta som jag sen satte in i ugnen. 115 grader i ca 4 timmar i gryta, under lock. Sen tog jag ut den, skar upp i bitar eller skar varje revben. Drog på mer av kryddorna, satte ugnen på 250 grader och in i ugnen igen i en form. inget lock alltså. Ca 10 min så får de en fin yta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar