söndag 23 december 2012

Julskinkan!

Dan före dopparedan och julskinkemackan är självklar och hur god som helst. Vi ska ju inte äta traditionellt julbord imorgon. Marco tar istället svängen förbi Saluhallen idag och hämtar upp diverse beställda skaldjur. Tänker att det finns flera fördelar med att göra som vi gör i år;
1. Skaldjur är som bäst nu - gott!
2. Slippa laga 40 rätter samtidigt och sen bara orka äta 1,5 tallrik.
3. Lagar hellre en julrätt i taget, som idag ska jag göra ribbestek.



Sånn är det med det men en skinka har jag såklart gjort. Hittade en perfekt på 2,2 kg.

Koka upp vatten med 3 lagerblad, 10 svartpepparkorn (hade inga kryddpepparkorn) och en grovhackad gul lök. Lägg ner skinkan när vattnet kokat upp. Dra ner graderna, skinkan ska bara sjuda.
Tryck ner en termometer och när skinkan når 70 grader så tar man upp den. När min hade nått 65 grader blev det strömavbrott i de östra delarna av Uppsala inkluderat Spångtorp såklart. Men skinkan fick ligga kvar och nådde snart 70 grader. Så fick den komma upp och svalna ett par timmar och vips så kom strömmen tillbaka lagom till griljeringen. Jag griljerade med ett ägg och dijonsenap. Så kan man ju strö över vad man vill, ströbröd, mandelmjöl, riven parmesan eller kavringsmulor. In i ugnen 250 grader ca 10-15 min.
Om den blev god? Den blev perfekt!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar