tisdag 11 december 2012

Pulled pork - Dragen gris

Nu har jag lagat pulled pork för första gången. Om det blev gott? Det lovar jag att det blev. Tradionellt sett ska man ha bbqsås och badda in karrén i men jag gjorde lite off the recipe och gjorde den på det jag hade hemma - som vanligt.
Konceptet med pulled pork är att den ska stå länge i ugnen. Minst 5 timmar på ganska låga grader. Har man tänkt sig att den ska få sig ett 10 timmars pass i ugnen så kan man sätta ugnen på 110 grader men jag hade den på 140 grader ungefär. Man ska sen kunna dra isär köttet med en gaffel och det kan man efter 5 timmar.
Med vad och hur ska man då äta det härliga köttet? Med vad och hur man har lust tycker jag. Igår kväll när den va klar åt jag det som den var, som en liten gryta. Ikväll tror jag Marco kommer äta den med någon form av pasta. Jag skickade just sms till pappa och sa att han skulle köpa hem en bit gott bondbröd för det väntar en överraskning i deras kyl. Med lite senap och rödbetor blir det nog en gödig macka. Många äter köttet i tortillabröd med lite estilo mejicano, som väl också är det tradionella viset att äta rätten som kommer från Texas ursprungligen.
Tänker mig att man kan göra en krämig röra med det också, med lite pepparrot i kanske... GOTT är det i vilket fall!




Pulled pork
1,5 kg fläskkarré utan ben
1 stor gul lök
2 vitlökar
2 msk koncentrerad oxfond
1 msk worshirechestersås
1 msk dijonsenap
1 msk tomatpuré
salt och peppar
rapsolja

Hacka lök och vitlök grovt. Lägg köttet som det är, hela stycket i en ugnsfast gryta med lock. Ha lite rapsolja i botten av grytan. Lägg i alla ingredienser och knåda in det i köttet. Sätt på locket. In längst ner i ugnen på 140 grader i 5 timmar eller 110 grader i närmare 10 timmar.
Gör något annat kul så länge och lyft på locket när timmarna gått. Ät och njut!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar