lördag 29 december 2012

Nyårsmat!

Håller på å funderar på maten till nyårsafton, tror nog vi har bestämt oss mer eller mindre. Det blir helitalienskt, det vet vi, ja förutom fördrinken då.
Nåt sånt här tänker vi:

Fördrink: Apelsin & rom och kanske grönkålschips som snacks
Förrätt: Involtini di zucchine con mozzarella (mozzarella i zuccinirullar)
Huvudrätt: Porchetta på fläsksida, tillbehör oklart, Marco vill säkert göra polenta men det gillar inte jag.
Dessert: Frysta druvor med choklad.

Om ni sett på Jamie Oliver i det sista så har ni sett att han fryser druvor. Jag frågade Marco om han ätit det någon gång. Aldrig va svaret. Aldrig hört någon som gör så. Men även om det inte är genuint italienskt så ska vi prova för det ser sjukt gott ut!

Till förrätt och huvudrätt dricker vi vin från Verona/Valpolicella även om det är vanligare att äta porchetta i södra Italien och man borde kanske dricka ett vin därifrån. Så varför dricker de nästan bara vin från norra italien och framförallt Verona? kanske ni undrar. Jo, det blir så när den ena halvan är uppväxt i området och säkert drog sin första fylla på de gödiga röda vinerna. Tragiskt kan jag tycka när jag tänker på den ljumna folkölen som utgjorde min första berusning... Aja nog om det...
Eftersom vi ska äta griskött så kan man inte gå på för hårt med vinet, tänker mig att det blir något av dessa: Tommasi Appassimento, Monti Garbi, Zenato Ripassa,

Till de frusna druvorna kommer man få dricka grappa om man vill men även lite sött vin från Toscana, Sommavite, Santo Vino.
Och om man vill dricka grappa så skulle jag prova den här.

Till tolvslaget dricker vi den här proseccon.

Igår övade jag lite på att binda upp kött. Och att ta två skivor redan skuren entrecote va väl inte det ultimata. Men det blev gott. Fyllde med fänkålssalami, fänkål och prosciutto, vitlök och lite rosmarin. Jag brynte köttklumpen i smör och olja och sen in i ugnen på ca 150 grader. Jag la köttet på gallret och ställde en liten ugnsfastform under med ett par deciliter rödvin i så fick det som ville droppa från köttet droppa ner i vinet som sen blev en sås. Sen skar jag lite fänkål och la i folie tillsammans med smör, salt och peppar och olivolja och la in i öppna spisen i ca 30-40 minuter.
Köttet fick nå cirka 56 grader och sen vila i folie i ca 20 minuter. Vinskyn silade jag, kokade upp och la i 100 gram smör. Koka upp igen och puttra en liten stund. Marco tyckte såsen va godast och drack det sista i skålen...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar