lördag 8 december 2012

Räkor!

Vi hade tänkt äta musslor ikväll men de va slut på City Gross så det fick bli räkor istället. Förövrigt så äter Marco hela räkan, jag menar med skal och huvud och allt. Hur gott som helst tycker han. Men han gick med på att skala räkorna ikväll eftersom jag tänkte spara räkskalen till att koka fond imorrn. Kom ihåg det hurrni - kasta inte räkskalen!

Det blev hemmalagad citronmajonnäs, lite brie, laxmousse (ni vet varmrökt lax/regnbåde mixat med grädde), toast och avokado... Avokado ja... När jag bodde i Spanien fick jag åka till akuten efter att ha skalat en avokado. Alltså det va inte så att jag fick åka ambulans och så, i Spanien åker man till akuten vad det än är. Det som hände var vart fall att jag skulle skala mig en avokado och så tyckte jag att jag skulle vara smart och lixom spätta kärnan med kniven för att få den ut. Detta var dock inte så välplanerat och jag höll avokadohalvan i ena handen och skulle spätta med den andra. Det som sker är såklart att jag slinter med kniven och spättar mig själv rätt i handflatan. Det blödde ju och så och jag blev väl lite äcklad av att jag va tvungen att dra ut kniven men hur som haver så tror jag att jag va tapper och gick till jobbet. Men det gick så där att bartendra med en hand och jag hade problem med att böja fingrarna. Dagen efter åkte jag till akuten och fick mig en stelkrampsspruta och den spanska läkaren babblade om Pippi Långstrump, ja inte att jag va som hon men de vill ju gärna prata om det de känner till om Sverige...

Blev ett litet sidospår här men det jag vill dela med mig av är att varje gång jag ska skala och kärna ur en avokado så är det detta jag tänker på.

Jo, har ju vart dåligt med vintips här den senaste tiden. Men vill gärna tipsa om denna Prosecco från vinmakaren Pizzolato från nordöstra Italien. Smarrig och fräsch och dessutom EKO. 79 spänn på Systembolaget.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar